KATALIKAI.LT
 
 

Banyios socialinio mokymo principai
(arba Deimt teisingos visuomens princip)

Pareng Andrius NAVICKAS

Teisingumas yra kiekvienos visuomens kertinis akmuo. Tai buvo akivaizdu vakarietikos politins filosofijos pamatus klojusiems senovs graikams, tai po ilg klajoni turjo pripainti ir iuolaikin politin teorija. Pasak vieno generolo, durtuvai i dien pasaulyje yra svarbus argumentas. Juos pasitelkus galima pasiekti beveik visk, taiau sdti durtuv soste nemanoma. Jei politin valdia remiasi vien prievarta, tai vargu ar galima kalbti apie visuomen ir valstyb, veikiau apie plik gaujos ugrobt miest. Kiekvienas valdovas alia jgos argument turi surasti ir kit, kurie paaikint, kodl pavaldiniams dera paklusti valdiai. Kuo teisingesn atrodo valdia, tuo ji galingesn bei maiau prievartos jai tenka taikyti, kad ilikt. Kita vertus, sutarti, kad valstyb turi bti valdoma teisingai, tra pirmas ingsnis. Sunkiau sutarti dl to, kaip tvarkom valstyb galima vadinti teisinga.

Tad pateikiame 10 teisingos visuomens princip, kuriuos suformulavo Banyios socialinis mokymas. Kartu raginame susimstyti, kiek mes, krikionys, prisidedame prie j tvirtinimo ir k dar galtume padaryti.

I. mogaus orumas

Tai tikjimas tuo, kad kiekvienas mogus turi nelygstam vert, kuri nepriklauso nuo jo socialinio statuso, lyties, rass, sitikinim ar net moralini savybi. Kiekvieno mogaus gyvyb yra venta nuo pradjimo akimirkos iki natralios mirties, nes kiekvienas mogus yra sukurtas pagal paties Dievo paveiksl. Tai reikia, kad mes visada privalome ginti gyvyb, gerbti kiekvien asmen ir, sprsdami politines, ekonomines, socialines problemas, visada laikytis asmens pirmumo principo.

II. Bendruomenikumas ir bendrasis gris

Nors iuolaikin visuomen labai individualistin, Banyios socialinis mokymas primena, kad kiekvienas asmuo ne tik orus, bet ir bendruomenikas. mogus tarpsta tik santykiuose su kitais monmis. Teisinga visuomen turi bti tvarkoma taip, kad ji padt kiekvienam mogui augti kaip asmeniui, padt harmonizuoti ms siekius, sujungti juos tarsi natas darni melodij. Priesakas mylk savo artim turi ir bendruomenin lygmen kiekvienas turi prievol siekti bendrojo grio, aukoti savo norius dl bendrysts augimo bei kiekvieno asmens tobulumo. Bendrasis gris neprietarauja atskir asmen griui, bet yra btinas j lygmuo.

III. Teiss ir atsakomybs

mogaus orumas bus gerbiamas ir teisinga tvarka puoseljama tik tada, kai ginamos pamatins mogaus teiss ir kartu kiekviena teis glaudiai susijusi su atsakomybe. Laisv yra btina asmens sklaidos slyga. Teisinga visuomen turi auginti, o ne gniauti kiekvieno asmens unikalum. Taiau teisi apsauga taps tuia deklaracija, jei pamirime kiekvieno asmens pareigas: vienas kitam, eimai, bendruomenei, visuomenei. Laisv be atsakomybs sugriauna pati save, atsakomybs reikalavimas, nepuoseljant laisvs, virsta asmens prievartavimu.

IV. Dmesys vargams ir labiausiai paeidiamiems

Pamatinis dorovinis kiekvienos visuomens testas yra tai, kaip joje elgiamasi su labiausiai paeidiamais monmis. Negalima teisinga vadinti visuomens, kuri abejinga mogaus skausmui ir problemoms. Dmesys vargams tai pirmiausia siekis sudaryti jiems orias gyvenimo slygas, pagalba sustiprti tai marginalizuojam grupi apsauga ir tikjimas mogaus galimybe keistis, nuostata, jog jokios klaidos nepanaikina mogaus orumo. Tik ta visuomen, kuri sugeba dalintis, padti patekusiems bd, rpinasi vargingiausiais, gali bti vadinama teisinga.

V. Dalyvavimas

Kiekvienas mogus turi teis dalyvauti ekonominiame, politiniame, kultriniame gyvenime. Teisingoje visuomenje kiekvienas pilietis siekia bent minimaliai prisidti prie bendr reikal tvarkymo. Ne maiau svarbu, kad n viena grup negali bti istumta i vieosios erdvs ir bendrj reikal tvarkymo.

VI. Darbo orumas ir dirbanij teiss

Ekonomin sistema privalo tarnauti monms, o ne atvirkiai. Darbas yra ne vien pragyvenimo altinis, bet ir mogaus sklaidos erdv, orios egzistencijos prielaida. mogui turi bti suteikiama galimyb dirbti saugiomis darbo slygomis, mokamas teisingas atlyginimas ir sudaryta galimyb burtis profsjungas.

mogus turi turti slygas bti verslus, turti privai nuosavyb, taiau nevalia pamirti, kad neteisinga, kai dalis visuomens mgaujasi pertekline prabanga, o kiti visuomens nariai neturi galimybi patenkinti pamatinius poreikius.

VII. Krinijos puoseljimas

Ms pagarba Krjui turi reiktis per krinijos puoseljim. ems teikiamos grybs yra Dievo dovanos. Mes turtume velgti jas kaip tai, kas turi bti taupiai ir racionaliai naudojama, rpinantis nepaeisti gamtos pusiausvyros ir prisimenant, kad mes atsakingi u i grybi isaugojim kitoms kartoms.

VIII. Globalus solidarumas

Mes visi esame broliai ir seserys. Visi esame viena monijos eima, nepaisant tautini, rasini, ekonomini ir ideologini skirtum. Artimo meils principas turi bti taikomas globaliu mastu. Turtingesns tautos turi padti vargstanioms, kaip darnios eimos nariai padeda vienas kitam, kartu ilaikant pagarb unikalumui, neprimetant savo poirio ar gyvenimo bdo.

IX. Konstruktyvus politins valdios vaidmuo

Valstyb yra natralus bendruomenik btybi darinys. Ji turi pozityv dorovin vaidmen. Ji padeda ginti mogaus orum, saugoti mogaus teises ir kreipia bendrojo grio link. Politin valdia tarnauja visuomenei ir kreipia visus jos narius atlikti savo prievoles. Vadovaudamasi subsidiarumo (papildomumo) principu, valdia padeda tais atvejais, kai mons patys nesugeba sprsti problem ir stebi, kad bt laikomasi sutart politinio, ekonominio, socialinio gyvenimo taisykli.

X. Taikos siekis

Kiekvienas krikionis turt save suvokti kaip taikdar, kuris nea ramyb ir taik ten, kur vyrauja susiskaldymas ir prieikumas. Krikionis turi bti tilt, o ne barikad statytojas. Taika nra paprasiausiai karo nebuvimas tai teisingos tvarkos puoseljimas. Banyios socialiniame mokyme taika ir teisingumas glaudiai susij. Be teisingumo negali bti taikos, ir tik teisingoje visuomenje mons gali jaustis rams ir savimi pasitikintys. Kita vertus, kasdien taikdaryst yra btina teisingos visuomens palaikymo slyga.

 
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi